selamat menonton
Latest News

Pendirian Lemah...

Jumaat, 15 Januari 2010 , Posted by perkasan at 2:01 PG

Biar mahkamah selesai isu kalimah Allah: Dr Mashitah

KUALA LUMPUR – Isu Penggunaan kalimah Allah yang ditimbulkan oleh majalah :Herald – The Catholic Weekly: harus diselesaikan di mahkamah dan tidak perlu menjadi bahan polemik.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mashitah Ibrahim berkata, orang ramai harus sedar kes ini bermula di mahkamah.

“Kes ini bermula di mahkamah, jadi ia harus selesai di mahkamah. Kita harap dan minta semua pihak faham dan sedar tentang perkara ini,”

“Akar umbi isu ini adalah masalah penerbitan. Kementerian Dalam Negeri (KDN) sudah mengambil tindakan dan orang ramai diharap tidak emosi,” katanya dalam sidang media selepas menyempurnakan majlis Konvokesyen ke- 7 Institut Profesional Baitulmal di Dewan Perdana Felda, di sini semalam.

Ditanya mengenai 12 resolusi muzakarah oleh 70 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam yang dicapai kelmarin termasuk untuk meminta Majlis Raja-Raja menangani segera isu penggunaan kalimah Allah oleh penganut bukan Islam, Mashitah berkata, ia merupakan inisiatif oleh NGO Islam bagi mendapatkan pendirian bersama mengenai isu itu.

“Apa yang mereka buat ini tidak salah, dan resolusi itu akan diserahkan kepada Majlis Raja-Raja diambil berat dan membantu mempercepatkan lagi supaya dapat diselesaikan cara harmoni dan baik,” katanya.

Mashitah berkata, Institut Kefahaman Islam Malaysia (Ikim) akan menganjurkan muzakarah pakar pada 21 Januari ini bagi mengupas serta mencari jalan penyelesaian terhadap isu penggunaan kalimah Allah oleh orang bukan Islam.

“Muzakarah secara tertutup itu adalah platform yang paling sesuai bagi mencari jalan penyelesaian secara aman berbanding forum terbuka,” katanya.

Sementara itu, Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (Maiwp) melalui IPB telah menambah peruntukan daripada RM8.5 juta pada tahun 2008 kepada RM12 juta mulai tahun lepas.

Seramai 371 graduan diraikan yang terdiri daripada pemegang Diploma Universiti Teknologi Mara (UiTM) seramai 270 orang, The London Chamber of Commerce and Industry 86 orang dan Certified Accounting Techni:cian 15 orang diraikan pada majlis konvokesyen itu.

Currently have 0 ulasan:

Leave a Reply

Catat Ulasan