selamat menonton
Latest News

1 Malaysia

Posted by perkasan on Ahad, 14 Februari 2010 , under | ulasan (0)



1Malaysia bukan mainan politik

LONDON - Gagasan 1Malaysia bukan sekali-kali mainan politik kerana ia merupakan hasrat murni Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk memastikan rakyat Malaysia terus bersatu, mempunyai sistem kenegaraan dan keadilan sosial.

Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim berkata juga tidak ada politik dalam gagasan 1Malaysia kerana ia adalah untuk semua rakyat tanpa meminggirkan sesiapa pun.

“1Malaysia adalah gagasan supaya kita terus bersatu dan mempunyai sistem kenegaraan dan keadilan sosial untuk masa depan yang lebih baik yang dikongsi bersama,” katanya ketika mengadakan pertemuan dengan para pemimpin pelajar Malaysia di sini, malam kelmarin.

Beliau berkata, ia juga bukanlah satu perkara baru kerana hakikat perpaduan dan kesepakatan rakyat Malaysia yang berbilang kaum sudah lama wujud sebelum kemerdekaan, malah merupakan sumber kekuatan bagi mencapai kemerdekaan.

Rais, yang menyertai kerajaan pada tahun 1974 sebagai Setiausaha Parlimen Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan, berkata beliau merupakan saksi yang melihat dan menyelami sendiri setiap usaha kerajaan sejak dulu untuk memperkukuhkan perpaduan rakyat berbilang kaum sehingga Malaysia kini muncul sebagai negara yang penuh rahmat dan sejahtera.

Menjelaskan panjang lebar mengenai gagasan 1Malaysia, beliau melahirkan kekhuatiran jika generasi muda sekarang agak payah untuk menghayati gagasan 1Malaysia tanpa pemahaman sejarah negara terutama usaha bersama para pemimpin negara daripada pelbagai kaum.

“Pelbagai parti politik yang wujud di negara kita... itu adalah politik. Tetapi bersatu di bawah 1Malaysia merupakan satu tuntutan yang wajib direalisasikan bersama tanpa mengira aliran politik untuk diwariskan kepada generasi Malaysia masa depan,” katanya.

Beliau yang gembira dengan kehadiran pelajar berbilang kaum pada perjumpaan di Malaysia Hall itu, berkata kehadiran mereka yang penuh mesra antara satu sama lain dengan sendirinya membuktikan wujudnya perpaduan yang digagaskan dalam 1Malaysia.

Kini terdapat lebih 13,000 pelajar Malaysia di United Kingdom, yang menurut Rais, mampu memberikan sumbangan yang besar kepada pengisian gagasan 1Malaysia melalui bukan saja kegigihan mencapai kecemerlangan akademik tetapi juga perpaduan kaum di sini dan setelah pulang ke tanah air.

“Sekiranya anda membawa pulang ilmu pengetahuan dan melahirkan kegemilangan yang kita perlukan, maka anda telah menyumbang kepada 1Malaysia,” katanya. - Bernama

Keldai dadah.

Posted by perkasan on Rabu, 10 Februari 2010 , under | ulasan (0)



Bersalin di jel Australia
2010/02/11

KUALA LUMPUR: Salah seorang gadis Melayu yang sarat mengandung dan menjadi mangsa 'keldai dadah' oleh sindiket dadah antarabangsa akhirnya melahirkan bayi lelaki di dalam sel penjara baru-baru ini selepas dijatuhkan hukuman penjara oleh Mahkamah Tinggi Sydney, Australia terhadap jenayah dilakukan.
Difahamkan, suspek yang sudah melahirkan bayi dengan selamat itu bagaimanapun tidak dibenarkan menjaga bayi berkenaan yang kini diserahkan ke Jabatan Perkhidmatan Masyarakat negara berkenaan untuk dipelihara.

Agak mengejutkan apabila suspek sebelum ini ditahan pihak berkuasa Australia selepas didapati menelan 25 ketulan plastik dadah heroin di dalam perutnya tanpa langsung memikirkan keselamatan dan nyawa bayinya yang terancam sekiranya bungkusan kecil heroin terbabit pecah atau bocor di dalam perut.Difahamkan, suspek yang dikenali sebagai Nirmala, 26, ditahan oleh pihak berkuasa Lapangan Terbang Antarabangsa Sydney, Australia pada Jun tahun lalu selepas mengambil penerbangan terus dari Phuket, Thailand.Sumber polis berkata, suspek bagaimanapun ditahan pihak kastam negara berkenaan selepas imbasan X-Ray mendapati suspek cuba menyeludup dadah jenis heroin seberat 105 gram di dalam 25 bungkusan yang ditelannya.

Melalui maklumat dikumpulkan, suspek wanita terbabit mengaku bahawa dia bersetuju untuk membantu rakannya menyeludup dadah heroin berkenaan yang disangka pil penahan sakit."Rakan mangsa berjaya memperdaya mangsa kononnya pil terbabit diseludup masuk ke Australia bagi mengelakkan ia dikenakan bayaran cukai tinggi.

"Mangsa yang memikirkan amat memerlukan wang bagi membiayai caj perubatan dan kelahiran bayinya kelak termakan dengan pujukan serta imbuhan wang dijanjikan sindiket itu," katanya. Berdasarkan maklumat, mangsa yang ingin menaiki pesawat penerbangan di Phuket, Thailand, bagaimanapun mula berubah fikiran dan cuba membatal hasrat untuk menyeludup pil berkenaan.Sementara itu. Timbalan Pengarah (Risikan/Operasi) Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Bukit Aman, Datuk Othman Harun, berkata pihaknya masih memandang serius dan mengawasi kegiatan pengedaran dadah oleh warga asing berkenaan walaupun statistik menunjukkan penurunan bilangan gadis yang diperdaya.

Menurutnya, usaha mengesan dan melumpuhkan sindiket pengedaran dadah antarabangsa terbabit akan diperhebatkan bagi memastikan tiada lagi wanita tempatan diperdaya dan dijadikan keldai dadah antarabangsa.