selamat menonton
Latest News

Mengapa Ini Berlaku...

Ahad, 9 Ogos 2009 , Posted by perkasan at 8:32 PG

Penguat kuasa malu

KOTA BHARU: “Cuba bayangkan betapa malunya anggota penguat kuasa Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) yang sudah merampas barang pesalah apabila kemudian diarah memulangkannya.

“Jika ini cara dilakukan dalam pentadbiran, kita jangka masalah serta aduan orang ramai tidak akan mampu diselesaikan,” kata Presiden Kesatuan Kebangsaan Pekerja-Pekerja Penguasa-Penguasa Tempatan Semenanjung (Anulae), Azih Muda, pada sidang media di sini, semalam.

Kenyataannya itu berkaitan kontroversi tindakan Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Kajian dan Penyelidikan, Ronnie Liu, mengarahkan arak yang dirampas penguat kuasa Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) dipulangkan kepada kedai 7-Eleven di Seksyen 8, 30 Julai lalu.

Azih berkata, pihaknya dukacita terhadap tindakan itu, terutama apabila timbul campur tangan daripada ahli politik dalam tugas PBT yang perlu menguatkuasakan undang-undang.

Katanya, tindakan Liu sangat tidak wajar apabila menggunakan kuasa yang ada untuk melindungi kepentingan pihak tertentu.

“Kita dukacita atas campur tangan beliau yang menyebabkan anggota penguat kuasa tersepit antara dua arahan. Sehari selepas dirampas, anggota terbabit diminta memulangkan semua 42 botol arak itu.

“Walaupun memegang portfolio kerajaan tempatan, dia tidak sewajarnya menggunakan kuasa itu untuk kepentingan pihak tertentu dengan mengarahkan PBT memulangkan barang rampasan.

“Ini masalah baru kita apabila ada ahli politik campur tangan dalam urusan PBT membanteras penjualan arak secara terbuka di kedai serbaneka. Kita harap ia tidak akan berlaku lagi,” katanya ketika ditemui sempena Seminar Pemantapan Kerjaya Anggota Pihak Berkuasa Tempatan, semalam.

Baru-baru ini, Pas Selangor mendesak kerajaan negeri menggugurkan Liu daripada jawatan berkenaan berikutan tindakannya yang dikatakan meresahkan masyarakat Islam.

Bagaimanapun, gesaan disuarakan Pesuruhjaya Pas Negeri, Datuk Dr Hasan Mohamed Ali, ditolak Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim yang menyatakan Liu bukan isu dalam masalah penjualan arak di negeri itu.

Currently have 0 ulasan:

Leave a Reply

Catat Ulasan